Pinacoteca Nazionale di Bologna (National Gallery of Bologna), situated in a quite understated building, housed a "wide collection of Emilian paintings from the 13th to the 18th century, and and other fundamental works by artists who were in some way related to the city." [wikipedia]
Pinacoteca Nazionale, Bologna
To me, the most impressive works were those medieval icons - flat, gilded, intensely colored, archaic, strange and in a sense, almost startlingly modern. Below are the highlights from those collections of the early works:
Croce di pinta con la Madonna orante fra due angeli, san francesco e sant'Elena, Maestro dei Crocefissi Francescani, c 1254
Il Gotico
San Giacomo alla battaglia di Clavijo, Pseudo Jacopino, 1315-20
Sotire di Cristo e santi,Maestro di San Nicolò degli Albari, c 1320, Pinacoteca Nazionale, Bologna
Crocifissione di Cristo. [in basso] Sepoltura di Cristo e Discesa al
Limbo. Santi Francesco, Caterina, Bartolomeo e Chiara, Baronzio
Giovanni, c 1330
San Giorgio libera la principassa, c 1330-35, Vitale degli Equi detto Vitale da Bologna, Pinacoteca Nazionale, Bologna
Rilievo tattile dell'opera di San Giorgio libera la principassa,Vitale da Bologna, Pinacoteca Nazionale, Bologna
Polittico con la Dormitio Virginis e l'Incoronazione
della Vergine, Pseudo Jacopino, 1330-35
Polittico con la Presentazione al Tempio e la Pietà, Pseudo Jacopino, 1330-35
Arcangelo Gabriele e Vergine annunziata, c 1350-55, Simone di Filippo detto dei Crocefissi
Madonna col Bambino, angeli e il donatore Giovanni da Piacenza, de' Crocefissi, c 1378
Anconetta, Simone di Filippoo detto dei Crocefissi, c 1390-95
Sant'Ubaldo Vescovo (l), Pietà (r), Maestro di San Verecondo, 1415-30
Paradiso e Inferno, Maestro dell'Avicenna, c 1435
Trionfo della Fama, Trionfo della Tempo, Zanobi di Benedetto di Caroccio degli Strozzi, c 1440-45
Polittico, Vivarini Antonio, Vivarini Bartolomeo, 1450
Madonna in trono col bambino fra i Santi Girolamo e Petronio, [In alto]
l'Annunciazione fra i santi Stefano, Domenico, Francesco e Agostino,
Lianori Pietro, 1453
The following examples demonstrated a markedly changed styles - coloration was less intense, more in-line with the Renaissance, so was the modulation of the figures, more naturalistic and less flatly stylized:
[in alto] Cristo morto fra la Madonna e S. Giovanni, Maestro della Pala
dei Muratori, c 1476; Madonna col Bambino in trono e i Santi Claudio,
Castorio, Martino e Girolamo, , Maestro della Pala dei Murato
San Michele Arcangelo, Roberti Ercole de', 1470-80
These frescoes and paintings below again, affirmed the decided departure from medieval art and the figures, compositions became quite familiar to the eyes accustomed to Renaissance paintings and one sensed the influences and traffic of ideas and techniques from those titans such as Lippi, Botticelli, and Bellini:
Volto di Maria piangente, Roberti Ercole de', XV Secolo
Gli affreschi di Mezzaratta, Pinacoteca Nazionale di Bologna
Sette scene dalla vita di Giuseppe (top), Jacopo del Biondo (q) - Maestro del Pozzo, 15th Century
Ritratto di Ludovico Bolognini, Maestro della pala dei Muratori (q), c 1480-85
San Petronio fra i Santi Domenico e Francesco, Costa Lorenzo, 1502
Madonna col Bambino, Palmezzano Marco, 1506-13
Affreschi staccati da palazzo Torfanini, Alcina riceve Ruggero nel suo castello (l), Niccolò dell'Abate, c 1548-50
Affreschi staccati da palazzo Torfanini, Ruggero volge lo scudo contro
la flotta di Alcina (l), Niccolò dell'Abate, c 1548-50; Battaglia fra la
flotta di Logistilla e quella di Alcina (r), Niccolò dell'Abate
With the advance of Titian and El Greco, the paintings reached its apex in their expressivity in the naturalistic style:
Gesù Cristo e il buon ladrone, Tiziano Vecellio e aiuti, c 1563
Ultima Cena, Theotokòpulos Domenico detto El Greco, 1564-70
Then, we moved on to mannerism - not necessarily a negative term. I appreciate the delicate figure drawings and the intensely contrasted yet wonderfully harmonious colors. Though, more staring at them in a group for a long period could be a challenge - I got saturated more easily by these stylization:
Madonna col Bambino in gloria e
i Santi Naborre, Felice, Francesco, Chiara, Giovanni Battista, Maria
Maddalena e Caterina, Samacchini Orazio, c 1570
Flagellazione di Cristo, Calvaert Denis, c 1575
Bambino giacente nella Culla, Fontana Lavinia, c 1583
Adorazione dei pastori, Procaccini Camillo, 1584
Annunciazione, Faccini Pietro, c 1600
18th Century was a mixed bag. One of my favorite portrait below, was absolutely remarkable and its modernity was an anomaly amongst the French school of grand tableaux of the neoclassical male nudes:
Ritratto di gentildonna (la Madre), Reni Guido, c 1615-42
Abele morto, Giovanni Battista Gaulli detto il Baciccia/Baciccio (8 May 1639 – 2 April 1709)
Sansone vittorioso, Reni Guido, XVII Secolo
Philoctete nell’isola di Lemnos, Barry James, 1770
And the final two examples were almost the forerunner of the French Impressionism and it was a relief to be comforted by these, after those flawless yet immobile and lifeless fleshes above.
Scena di genere con tre figure, Burrini Giovanni Antonio, 1685-90
Scena di fattoria, Crespi Giuseppe Maria, c 1710-15
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Friday, August 9, 2013
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