Friday, August 9, 2013

Pinacoteca Nazionale di Bologna

Pinacoteca Nazionale di Bologna (National Gallery of Bologna), situated in a quite understated building, housed a "wide collection of Emilian paintings from the 13th to the 18th century, and and other fundamental works by artists who were in some way related to the city." [wikipedia]

DSCN3267 _ Pinacoteca Nazionale, Bologna, 16 October
Pinacoteca Nazionale, Bologna

DSCN3414 _ Pinacoteca Nazionale di Bologna, 16 October

To me, the most impressive works were those medieval icons - flat, gilded, intensely colored, archaic, strange and in a sense, almost startlingly modern.  Below are the highlights from those collections of the early works:

DSCN3415 _ Croce di pinta con la Madonna 
orante fra due angeli, san francesco e sant'Elena, Maestro dei 
Crocefissi Francescani, c 1254
Croce di pinta con la Madonna orante fra due angeli, san francesco e sant'Elena, Maestro dei Crocefissi Francescani, c 1254

DSCN3289 _ Il Gotico, Pinacoteca Nazionale di Bologna, 16 October
Il Gotico

DSCN3291 _ Pinacoteca Nazionale di Bologna, 16 October

DSCN3296 _ Crocifissione di Cristo, Jacopo di Paolo, 1400-10 - to expande title

DSCN3313 _ San Giacomo alla battaglia di Clavijo, Pseudo Jacopino, 1315-20
San Giacomo alla battaglia di Clavijo, Pseudo Jacopino, 1315-20

DSCN3272 _ Sotire di Cristo e 
santi,Maestro di San Nicolò degli Albari, c 1320, Pinacoteca Nazionale, 
Bologna
Sotire di Cristo e santi,Maestro di San Nicolò degli Albari, c 1320, Pinacoteca Nazionale, Bologna

DSCN3274 _ Crocifissione di Cristo. [in basso] Sepoltura di Cristo e Discesa al Limbo. Santi Francesco, Caterina, Bartolomeo e Chiara, Baronzio Giovanni, c 1330
Crocifissione di Cristo. [in basso] Sepoltura di Cristo e Discesa al Limbo. Santi Francesco, Caterina, Bartolomeo e Chiara, Baronzio Giovanni, c 1330

DSCN3268 _ San Giorgio libera la 
principassa, c 1330-35, Vitale degli Equi detto Vitale da Bologna, 
Pinacoteca Nazionale, Bologna
San Giorgio libera la principassa, c 1330-35, Vitale degli Equi detto Vitale da Bologna, Pinacoteca Nazionale, Bologna

DSCN3269 _ Rilievo tattile dell'opera di 
San Giorgio libera la principassa,Vitale da Bologna, Pinacoteca 
Nazionale, Bologna
Rilievo tattile dell'opera di San Giorgio libera la principassa,Vitale da Bologna, Pinacoteca Nazionale, Bologna

DSCN3285 _ Polittico con la Dormitio 
Virginis e l'Incoronazione della Vergine, Pseudo Jacopino, 
1330-35
Polittico con la Dormitio Virginis e l'Incoronazione della Vergine, Pseudo Jacopino, 1330-35

DSCN3284 _ Polittico con la Presentazione 
al Tempio e la Pietà, Pseudo Jacopino, 1330-35
Polittico con la Presentazione al Tempio e la Pietà, Pseudo Jacopino, 1330-35

DSCN3294 _ Arcangelo Gabriele e Vergine annunziata, c 1350-55, Simone di Filippo detto dei Crocefissi
Arcangelo Gabriele e Vergine annunziata, c 1350-55, Simone di Filippo detto dei Crocefissi

DSCN3287 _ Madonna col Bambino, angeli e il donatore Giovanni da Piacenza, de' Crocefissi, c 1378
Madonna col Bambino, angeli e il donatore Giovanni da Piacenza, de' Crocefissi, c 1378

DSCN3286 _ Anconetta, Simone di Filippoo detto dei Crocefissi, c 1390-95
Anconetta, Simone di Filippoo detto dei Crocefissi, c 1390-95

DSCN3304 _ Sant'Ubaldo Vescovo (l), Pietà (r), Maestro di San Verecondo, 1415-30
Sant'Ubaldo Vescovo (l), Pietà (r), Maestro di San Verecondo, 1415-30

DSCN3302 _ Paradiso e Inferno, Maestro dell'Avicenna, c 1435
Paradiso e Inferno, Maestro dell'Avicenna, c 1435

DSCN3301 _ Trionlo della Fama, Trionlo della Tempo, Zanobi di Benedetto di Caroccio degli Strozzi, c 1440-45
Trionfo della Fama, Trionfo della Tempo, Zanobi di Benedetto di Caroccio degli Strozzi, c 1440-45

DSCN3327 _ Polittico, Vivarini Antonio, Vivarini Bartolomeo, 1450
Polittico, Vivarini Antonio, Vivarini Bartolomeo, 1450

DSCN3299 _ Madonna in trono col bambino fra i Santi Girolamo e Petronio, [In alto] l'Annunciazione fra i santi Stefano, Domenico, Francesco e Agostino, Lianori Pietro, 1453
Madonna in trono col bambino fra i Santi Girolamo e Petronio, [In alto] l'Annunciazione fra i santi Stefano, Domenico, Francesco e Agostino, Lianori Pietro, 1453

The following examples demonstrated a markedly changed styles - coloration was less intense, more in-line with the Renaissance, so was the modulation of the figures, more naturalistic and less flatly stylized:

DSCN3338 _ [in alto] Cristo morto fra la Madonna e S. Giovanni, Maestro della Pala dei Muratori, c 1476; Madonna col Bambino in trono e i Santi Claudio, Castorio, Martino e Girolamo, , Maestro della Pala dei Murato
[in alto] Cristo morto fra la Madonna e S. Giovanni, Maestro della Pala dei Muratori, c 1476; Madonna col Bambino in trono e i Santi Claudio, Castorio, Martino e Girolamo, , Maestro della Pala dei Murato

DSCN3334 _ San Michele Arcangelo, Roberti Ercole de', 1470-80
San Michele Arcangelo, Roberti Ercole de', 1470-80

DSCN3336 _ Pinacoteca Nazionale di Bologna, 16 October

These frescoes and paintings below again, affirmed the decided departure from medieval art and the figures, compositions became quite familiar to the eyes accustomed to Renaissance paintings and one sensed the influences and traffic of ideas and techniques from those titans such as Lippi, Botticelli, and Bellini:

DSCN3333 _ Volto di Maria piangente, Roberti Ercole de', XV Secolo
Volto di Maria piangente, Roberti Ercole de', XV Secolo

DSCN3325 _ Gli affreschi di Mezzaratta, Pinacoteca Nazionale di Bologna
Gli affreschi di Mezzaratta, Pinacoteca Nazionale di Bologna

DSCN3323 _ Sette scene dalla vita di Giuseppe (top), Jacopo del Biondo (q) - Maestro del Pozzo, 15th C
Sette scene dalla vita di Giuseppe (top), Jacopo del Biondo (q) - Maestro del Pozzo, 15th Century

DSCN3337 _ Ritratto di Ludovico Bolognini,
 Maestro della pala dei Muratori (q), c 1480-85
Ritratto di Ludovico Bolognini, Maestro della pala dei Muratori (q), c 1480-85

DSCN3341 _ San Petronio fra i Santi Domenico e Francesco, Costa Lorenzo, 1502
San Petronio fra i Santi Domenico e Francesco, Costa Lorenzo, 1502

DSCN3343 _ Madonna col Bambino, Palmezzano Marco, 1506-13
Madonna col Bambino, Palmezzano Marco, 1506-13

DSCN3369 _ Affreschi staccati da palazzo 
Torfanini, Alcina riceve Ruggero nel suo castello (l), Niccolò 
dell'Abate, c 1548-50
Affreschi staccati da palazzo Torfanini, Alcina riceve Ruggero nel suo castello (l), Niccolò dell'Abate, c 1548-50

DSCN3370 _ Affreschi staccati da palazzo Torfanini, Ruggero volge lo scudo contro la flotta di Alcina (l), Niccolò dell'Abate, c 1548-50; Battaglia fra la flotta di Logistilla e quella di Alcina (r), Niccolò dell'A
Affreschi staccati da palazzo Torfanini, Ruggero volge lo scudo contro la flotta di Alcina (l), Niccolò dell'Abate, c 1548-50; Battaglia fra la flotta di Logistilla e quella di Alcina (r), Niccolò dell'Abate

With the advance of Titian and El Greco, the paintings reached its apex in their expressivity in the naturalistic style:

DSCN3363 _ Gesù Cristo e il buon ladrone, Tiziano Vecellio e aiuti, c 1563
Gesù Cristo e il buon ladrone, Tiziano Vecellio e aiuti, c 1563

DSCN3361 _ Ultima Cena, Theotokòpulos Domenico detto El Greco, 1564-70
Ultima Cena, Theotokòpulos Domenico detto El Greco, 1564-70

Then, we moved on to mannerism - not necessarily a negative term.  I appreciate the delicate figure drawings and the intensely contrasted yet wonderfully harmonious colors.  Though, more staring at them in a group for a long period could be a challenge - I got saturated more easily by these stylization:

DSCN3385 _ Madonna col Bambino in gloria e
 i Santi Naborre, Felice, Francesco, Chiara, Giovanni Battista, Maria 
Maddalena e Caterina, Samacchini Orazio, c 1570
Madonna col Bambino in gloria e i Santi Naborre, Felice, Francesco, Chiara, Giovanni Battista, Maria Maddalena e Caterina, Samacchini Orazio, c 1570

DSCN3391 _ Flagellazione di Cristo, Calvaert Denis, c1575
Flagellazione di Cristo, Calvaert Denis, c 1575

DSCN3387 _ Bambino giacente nella Culla, Fontana Lavinia, c 1583
Bambino giacente nella Culla, Fontana Lavinia, c 1583

DSCN3393 _ Adorazione dei pastori, Procaccini Camillo, 1584
Adorazione dei pastori, Procaccini Camillo, 1584

DSCN3398 _ Annunciazione, Faccini Pietro, c 1600
Annunciazione, Faccini Pietro, c 1600

18th Century was a mixed bag.  One of my favorite portrait below, was absolutely remarkable and its modernity was an anomaly amongst the French school of grand tableaux of the neoclassical male nudes:

DSCN3374 _ Ritratto di gentildonna (la Madre), Reni Guido, c 1615-42
Ritratto di gentildonna (la Madre), Reni Guido, c 1615-42

DSCN3402 _ Abele morto, Giovanni Battista 
Gaulli detto il Baciccia_Baciccio
Abele morto, Giovanni Battista Gaulli detto il Baciccia/Baciccio (8 May 1639 – 2 April 1709)

DSCN3375 _ Sansone vittorioso, Reni Guido,
 XVII Secolo
Sansone vittorioso, Reni Guido, XVII Secolo

DSCN3406 _ Philoctete nell’isola di Lemnos, Barry James, 1770
Philoctete nell’isola di Lemnos, Barry James, 1770

And the final two examples were almost the forerunner of the French Impressionism and it was a relief to be comforted by these, after those flawless yet immobile and lifeless fleshes above.

DSCN3401 _ Scena di genere con tre figure, Burrini Giovanni Antonio, 1685-90
Scena di genere con tre figure, Burrini Giovanni Antonio, 1685-90

DSCN3405 _ Scena di fattoria, Crespi Giuseppe Maria, c 1710-15
Scena di fattoria, Crespi Giuseppe Maria, c 1710-15


Related posts on Art · 文化 · Kunst
- Cappella degli Scrovegni and Musei Civici degli Eremitani in Padova (Padua)
- Visiting Four Universities in Austria and Italy
- San Giorgio Maggiore, Il Redentore, Scuola e Chise Grande di San Rocco, Venezia
- Magical Piazza San Marco in Venice
- Magnificent Churches in Vienna
- My Favorite Frescoes at Santa Croce, Firenze
- My Favorite Art Works at Santa Maria Novella, Firenze
- My Favorite Artworks at Museo di San Marco, Firenze
- My Favorite Artworks at Cappelle Medicee, San Lorenzo, Firenze
- My Favorite Works at Palazzo Medici Riccardi, Firenze, Italia

Label: Italy, Austria and Italy Trip 2012

No comments:

Post a Comment