
Pinacoteca Nazionale, Bologna

To me, the most impressive works were those medieval icons - flat, gilded, intensely colored, archaic, strange and in a sense, almost startlingly modern. Below are the highlights from those collections of the early works:

Croce di pinta con la Madonna orante fra due angeli, san francesco e sant'Elena, Maestro dei Crocefissi Francescani, c 1254

Il Gotico



San Giacomo alla battaglia di Clavijo, Pseudo Jacopino, 1315-20

Sotire di Cristo e santi,Maestro di San Nicolò degli Albari, c 1320, Pinacoteca Nazionale, Bologna
![DSCN3274 _ Crocifissione di Cristo. [in basso] Sepoltura di Cristo e Discesa al Limbo. Santi Francesco, Caterina, Bartolomeo e Chiara, Baronzio Giovanni, c 1330](https://farm9.staticflickr.com/8200/8257235721_79a455e40f.jpg)
Crocifissione di Cristo. [in basso] Sepoltura di Cristo e Discesa al Limbo. Santi Francesco, Caterina, Bartolomeo e Chiara, Baronzio Giovanni, c 1330

San Giorgio libera la principassa, c 1330-35, Vitale degli Equi detto Vitale da Bologna, Pinacoteca Nazionale, Bologna

Rilievo tattile dell'opera di San Giorgio libera la principassa,Vitale da Bologna, Pinacoteca Nazionale, Bologna

Polittico con la Dormitio Virginis e l'Incoronazione della Vergine, Pseudo Jacopino, 1330-35

Polittico con la Presentazione al Tempio e la Pietà, Pseudo Jacopino, 1330-35

Arcangelo Gabriele e Vergine annunziata, c 1350-55, Simone di Filippo detto dei Crocefissi

Madonna col Bambino, angeli e il donatore Giovanni da Piacenza, de' Crocefissi, c 1378

Anconetta, Simone di Filippoo detto dei Crocefissi, c 1390-95

Sant'Ubaldo Vescovo (l), Pietà (r), Maestro di San Verecondo, 1415-30

Paradiso e Inferno, Maestro dell'Avicenna, c 1435

Trionfo della Fama, Trionfo della Tempo, Zanobi di Benedetto di Caroccio degli Strozzi, c 1440-45

Polittico, Vivarini Antonio, Vivarini Bartolomeo, 1450
![DSCN3299 _ Madonna in trono col bambino fra i Santi Girolamo e Petronio, [In alto] l'Annunciazione fra i santi Stefano, Domenico, Francesco e Agostino, Lianori Pietro, 1453](https://farm9.staticflickr.com/8084/8257233233_e6725b2b5a.jpg)
Madonna in trono col bambino fra i Santi Girolamo e Petronio, [In alto] l'Annunciazione fra i santi Stefano, Domenico, Francesco e Agostino, Lianori Pietro, 1453
The following examples demonstrated a markedly changed styles - coloration was less intense, more in-line with the Renaissance, so was the modulation of the figures, more naturalistic and less flatly stylized:
![DSCN3338 _ [in alto] Cristo morto fra la Madonna e S. Giovanni, Maestro della Pala dei Muratori, c 1476; Madonna col Bambino in trono e i Santi Claudio, Castorio, Martino e Girolamo, , Maestro della Pala dei Murato](https://farm8.staticflickr.com/7399/9458410347_e4a92c858c.jpg)
[in alto] Cristo morto fra la Madonna e S. Giovanni, Maestro della Pala dei Muratori, c 1476; Madonna col Bambino in trono e i Santi Claudio, Castorio, Martino e Girolamo, , Maestro della Pala dei Murato

San Michele Arcangelo, Roberti Ercole de', 1470-80

These frescoes and paintings below again, affirmed the decided departure from medieval art and the figures, compositions became quite familiar to the eyes accustomed to Renaissance paintings and one sensed the influences and traffic of ideas and techniques from those titans such as Lippi, Botticelli, and Bellini:

Volto di Maria piangente, Roberti Ercole de', XV Secolo

Gli affreschi di Mezzaratta, Pinacoteca Nazionale di Bologna

Sette scene dalla vita di Giuseppe (top), Jacopo del Biondo (q) - Maestro del Pozzo, 15th Century

Ritratto di Ludovico Bolognini, Maestro della pala dei Muratori (q), c 1480-85

San Petronio fra i Santi Domenico e Francesco, Costa Lorenzo, 1502

Madonna col Bambino, Palmezzano Marco, 1506-13

Affreschi staccati da palazzo Torfanini, Alcina riceve Ruggero nel suo castello (l), Niccolò dell'Abate, c 1548-50

Affreschi staccati da palazzo Torfanini, Ruggero volge lo scudo contro la flotta di Alcina (l), Niccolò dell'Abate, c 1548-50; Battaglia fra la flotta di Logistilla e quella di Alcina (r), Niccolò dell'Abate
With the advance of Titian and El Greco, the paintings reached its apex in their expressivity in the naturalistic style:

Gesù Cristo e il buon ladrone, Tiziano Vecellio e aiuti, c 1563

Ultima Cena, Theotokòpulos Domenico detto El Greco, 1564-70
Then, we moved on to mannerism - not necessarily a negative term. I appreciate the delicate figure drawings and the intensely contrasted yet wonderfully harmonious colors. Though, more staring at them in a group for a long period could be a challenge - I got saturated more easily by these stylization:

Madonna col Bambino in gloria e i Santi Naborre, Felice, Francesco, Chiara, Giovanni Battista, Maria Maddalena e Caterina, Samacchini Orazio, c 1570

Flagellazione di Cristo, Calvaert Denis, c 1575

Bambino giacente nella Culla, Fontana Lavinia, c 1583

Adorazione dei pastori, Procaccini Camillo, 1584

Annunciazione, Faccini Pietro, c 1600
18th Century was a mixed bag. One of my favorite portrait below, was absolutely remarkable and its modernity was an anomaly amongst the French school of grand tableaux of the neoclassical male nudes:

Ritratto di gentildonna (la Madre), Reni Guido, c 1615-42

Abele morto, Giovanni Battista Gaulli detto il Baciccia/Baciccio (8 May 1639 – 2 April 1709)

Sansone vittorioso, Reni Guido, XVII Secolo

Philoctete nell’isola di Lemnos, Barry James, 1770
And the final two examples were almost the forerunner of the French Impressionism and it was a relief to be comforted by these, after those flawless yet immobile and lifeless fleshes above.

Scena di genere con tre figure, Burrini Giovanni Antonio, 1685-90

Scena di fattoria, Crespi Giuseppe Maria, c 1710-15
Related posts on Art · 文化 · Kunst:
- Cappella degli Scrovegni and Musei Civici degli Eremitani in Padova (Padua)
- Visiting Four Universities in Austria and Italy
- San Giorgio Maggiore, Il Redentore, Scuola e Chise Grande di San Rocco, Venezia
- Magical Piazza San Marco in Venice
- Magnificent Churches in Vienna
- My Favorite Frescoes at Santa Croce, Firenze
- My Favorite Art Works at Santa Maria Novella, Firenze
- My Favorite Artworks at Museo di San Marco, Firenze
- My Favorite Artworks at Cappelle Medicee, San Lorenzo, Firenze
- My Favorite Works at Palazzo Medici Riccardi, Firenze, Italia
Label: Italy, Austria and Italy Trip 2012
No comments:
Post a Comment